10 comments on “Ce-i în gușă și-n căpușă!

      • Superficial, mai mult ca sigur desi limita dintre superficial si sintetic nu e niciodata bine delimitata. Chestii neadevarate, daca consideri ca sunt, te rog sa mi le-aduci la cunostinta!

  1. Daniel, sa inteleg ca sunt unul din tampiti si fraieri? Modul cum descrii problema (ma refer la tonul superior si la vocabular) si superficialitatea cu care tratezi acest subiect vs. medicii pe la care am fost azi (urgenta & boli infectioase) nu prea se potrivesc si inclin sa le dau dreptate lor, totusi.
    Cand o capusa ti se instaleaza intr-un loc in care tu personal nu ai vizibilitate iar persoana de langa tine incearca sa te ajute dar capusa se rupe, zi-mi si mie unde te duci? La service-ul auto? Cand realizezi ca e nevoie de incizie sa scoti ce a ramas ca sa nu ajungi la o infectie (chiar si locala) unde te duci? Normal ca m-am dus la UPU sa intreb si daca nimeream gresit te asigur ca eram trimis la plimbare, probabil la un cabinet privat. La urma urmei pentru ce platesc asigurarea? Ca sa ma duc la cabinetul privat? Am fost tratat cum se cuvine, operatiunea de inlaturare a durat cu tot cu anestezie, incizie, antitetanos, completarea trimiterii la infectioase 5 minute, nu era nici un muribund pe triaj. Si nu, nu e vorba de panica ci de faptul ca avem discernamant si decidem fiecare pentru propria persoana daca riscul e mare.
    Scuza-ma, dar miserupismul asta de care dai dovada in randurile de mai sus (sper sa fi inteles eu gresit pt. ca internetul mai joaca feste) ma pun pe ganduri… sotia mea care din pacate are niste probleme destul de serioase de sanatate se trateaza DOAR la Cluj si nu mi-a povestit niciodata sa fi intalnit astfel de atitudine la medicii de acolo, fie ei chiar si rezidenti. Sper sa fi inteles gresit…
    Ture faine si fara intepaturi!

    BTW, sunt muscat de doua ori de capuse si o data de vipera (tot la UPU tratata muscatura de vipera). Suntem chit cu cele trei muscaturi ale tale?

    • Așa cum bănuiam de la bun început mă văd nevoit să dau niște explicații ca să nu fiu prost înțeles.
      Deci încă o dată ca să înțeleagă toată lumea:

      Mușcătura, înțepătura de căpușă NU este considerată Urgență pentru că nu pune viața în pericol nici în următoarele minute nici în următoarele zile. Sper că s-a înțeles asta (vezi și link-ul pus la dispoziție).

      Asta nu înseamnă că nu ai voie sa te prezinți la Urgențe dacă ții tu neapărat să faci lucrul ăsta. Alegerea e a ta și binențeles că depinde și de situația existentă. Eu am încercat să scot în evidență faptul că sunt și alte servicii așa cum este de exemplu Ambulatorul sau Camera de Garda de la secția de Boli Infecțioase și / sau de la secția de Dermatologie care ar putea să se ocupe fără nici o problemă de astfel de cazuri și situații pentru a decongestiona un serviciu cum este cel de la Urgențe (UPU) care și așa este de multe ori suprasolicitat. Chestia asta e valabilă din păcate în multe orașe din România care au ca și aici în Cluj un sistem Medical învechit, distribuit pe mai multe clinici de specialități diferite care sunt amplasate la distanță relativ mare între ele.

      Apoi am explicat și în text în cazul în care rămâne un fragment din căpușă în piele că nu este absolut necesar să-l îndepărtezi prin metode chirurgicale / traumatizante (vezi din nou link-ul). Te rog citește ce scrie acolo cu mare atenție, pentru că sunt lucruri scrise de medici care știu despre ce vorbesc! Și sunt scrise fără miserupisme, că am văzut că asta te deranjează la stilul meu.

      Tonul din articolul meu nu face decât să trădeze (așa cum și intenționam de la bun început) frustrările proprii și personale pe care le-am acumulat într-un an jumate de perindări pe la UPU în care vedeam aproape de fiecare dată același lucru: cum pierd de 2-3 ori mai mult timp pe scribălitul actelor inutile în astfel de cazuri în comparație cu timpul petrecut efectiv cu pacientul pentru îndepărtarea căpușei, un serviciu supraaglomerat de cazuri care din start nici n-ar avea ce căuta acolo, pacienți terorizați de ceea ce au văzut sau auzit în mass-media legat de treaba asta și într-un final oameni furioși și nervoși de ambele tabere ale problemei – de o parte pacienții nemulțumiți de cât de mult trebuie să aștepte uneori pentru o căpușă iar de cealaltă parte personalul medical care efectiv nu mai putea face față la un moment dat din cauza asta.

      Am scris acest articol în forma asta nu ca să-mi bat joc de tine sau de cei în situații similare cu a ta ci ca să-i fac pe oameni să se trezească la realitate și să realizeze absurditatea și penibilul unor situații care din păcate se intâmplă zi de zi fără ca cineva să le explice franc în față despre ce e vorba. De aici și titlul ales!

      Personal am avut de fiecare dată răbdare și am explicat tuturor pacienților mei în situații similare cu a ta cam tot ce am explicat și în acest articol (cu respect și bun-simț, binențeles, nu cum am făcut aici pe Blog, dacă asta ai încercat să insinuezi la un moment dat).

      Aici nu suntem nici la Spital și nici la UPU. Aici suntem pe Blogul meu, acolo unde eu prefer să spun lucrurilor pe nume așa cum cred eu de cuviință.

      Sper că s-a înțeles acum!

      • Da, Daniel. Stiu ca muscatura in sine nu reprezinta o urgenta, indiferent ca e de capusa, caine sau de vipera. Ce se poate intampla dupa muscatura, mai tarziu, ar putea fi o urgenta. Tu nu iei in calcul ca unii nu reusesc sa scoata capusa intreaga? Rana deschisa, cauzata de muscatura si continutul capusei (posibil purtatoare de Borelia) care se imprastie daca se intampla sa se sparga nu prezinta risc de infectare cu Borelia? Nu ma incalzeste cu nimic ca unul a adunat 70 de capuse si e bine mersi. Ala e o dovada clara de nesimtire sau probabil e beat 24/24 ore. Am inteles problema ca lighioana poate fi extrasa si de altcineva de la alt serviciu decat UPU. Aveam in calcul ca as putea ajunge la policlinica sau la un cabinet privat daca e aglomerat la UPU. Probabil ca daca as fi putut sa o extrag singur si fara sa se rupa as fi renuntat sa ma adresez unui medic cu atat mai mult cu cat aveam facut antitetanosul acum doi ani, deci, valabil inca. N-a fost sa fie, asa ca am ajuns acolo dupa ce in prealabil am vorbit cu medicul de familie. Si nu am fost directionat in alta parte nici macar aluziv. Am fost trimis in ambulator la infectioase DUPA ce s-a extras capusa pentru prescrierea tratamentului si medicul de acolo nu mi-a zis ca am gresit mergand la upu si ca de fapt ar fi trebuit sa vin de la inceput la ei. Asta, spre deosebire de cazul meu din 1993 cand am fost muscat de vipera si am fost minge de ping-pong intre UPU si infectioase timp de cateva ore, cu dureri groznice ale bratului.
        Eu nu am vrut sa alimentez isteria cauzata de capuse; eram chiar destul de rezervat citind mesajele de pe alpinet de acum cateva saptamani dar dupa ce am prins cateva urcandu-se pe mine si cu toata vigilenta pana la urma una s-a cuibarit intr-un loc destul de caldut crede-ma ca m-am simtit dator sa dau un mic semnal de alarma. Si inca o chestie, daca e doar o isterie generala cauzata de media, de ce medicul de la infectioase mi-a prescris timp de 21 zile! amoxicilina, 1 gram! de doua ori pe zi?
        Intr-adevar, e dreptul tau sa scrii ce vrei pe blogul tau. Imi cer scuze ca te-am criticat. Faptul ca un posibil pacient de-al tau poate citi cele scrise mai sus chiar ca nu ma priveste.
        Iti doresc numai bine, ture frumoase pe munte si ture mai usoare la UPU!

  2. Foarte fain articolul. Si profesionist,Scris cu talent si la obiect ca sa intzeleaga toata lumea.
    Eu o singura eroare am intilnit. Cred ca in loc de “dă-l în pi#da mătii jos de acolo” trebuia scris “dă-l în pi#da măsii jos de acolo”. Cred ca din cauza asta au fost unii ofensati.
    Si ai dreptate, ‘Urgentza’ e pentru urgentze!
    Multumim pentru articol, mult noroc in cariera si ture faine!

    • Mi-am dat si eu seama, de asta am si modificat acum partea respectiva. Multumesc!

Leave a Reply

